تبلیغات
پایگاه فرهنگ مهدویت-(عظمت غدیر) - مطالب هفته اول خرداد 1393
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحجّة بِنِ الحَسَن، صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلی آبَائِهِ فِی هذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَة، وَلِیّاً وَ حَافِظاً، وَ قَائِداً وَ نَاصِراً، وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً، وَ تُ مَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلاً ، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمین

 

------------------------------------------------------------------------------------  

امام زمان

یکی از مهمترین آسیب ها و چالش هایی که در مبحث انتظار با آن رو به رو هستیم مدعیان دروغینی هستند که گاهی سر بر می آورند و خود را امام زمان(عج)، فرزند، همسر یا یکی از یاران خاص او جا می‌زنند، مدعیان مهدویت تا حدود 50 نفر بلکه بیشتر شمرده شده است اما هریک دارای عوامل و انگیزه‌های متفاوتی بوده‌اند: بعضی به انگیزه ریاست طلبی و مقام، بعضی به طمع منافع مالی شیعه و بعضی به تحریک استعمارگران و دسیسه‌های سیاسی، روی کار آمده اند.

از سوی دیگر باید توجه خاصی نیز به پیروان این افراد داشت. کسانی که با جهل خود و عدم شناخت درست از امام زمان خود، دچار مرگ جاهلی قبل از اینکه بمیرند شده اند و به دلایل مختلفی به تبعیت و باور کورکورانه این افراد اقدام کرده اند.

1. کوته فکری و عدم بصیرت کافی نسبت به دین؛

2. انحرافات اخلاقی؛

3. انحرافات سیاسی؛

4. وارد شدن افراد کم دانش‌ و بی ‌دانش به عرصه مهدویت؛

5. مشکلات روحی و روانی، عقده خود کم‌ بینی؛

6. توهم و خیال‌ پردازی؛

7. هوی و هوس و خواسته‌ های دنیوی و جاه و مقام؛

8. سکوت اندیشه ‌ورزان و علما؛

9. مشکلات سیاسی، اقتصادی؛

10. عدم معرفت نسبت به جایگاه و شأن امام(عج) و جانشینی ایشان.


ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: امام زمان (عج)،  مهدویت، 
برچسب ها: مهدویت، امام(عج)،  

           

                       تاریخ : چهارشنبه 7 خرداد 1393  |  08:12 ق.ظ   |   نویسنده : قاسم عطایی   |    نظرات

آخرالزمان

یکی از مباحث مهمی که در موضوع مهدویت مطرح شده، بحث آخر الزمان و علائم ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. کثرت و تعدّد روایاتی که در فرمایشات نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) به این باب اختصاص یافته است، بیانگر اهمیت ویژه ی این امر است.

نکته حائز اهمیت این است که به طور کلی علائمی که در روایات این باب ذکر گردیده است بر دو قسم تقسیم می شود:

 

دسته اول: علائم قطعی

بنابر روایات، ظهور اتفاق نخواهد افتاد مگر بعد از وقوع این علائم. تعداد این علائم به جهت کثرت روایات، مورد اختلاف علماء است. ولی بنابر مشهورترین قول، تعداد آن ها پنج مورد است.

 

دسته دوم: علائم غیر قطعی

بنابر روایات شریفه، وقوع این علائم نیز از قطعیت نسبی برخوردار است. ولی این احتمال نیز می رود که به جهت مصلحتی بداء صورت پذیرد و در نتیجه ظهور موفور السرور حضرت، پیش از وقوع این علائم انجام شود.

آنچه در ادامه می خوانید، علائمی هستند که جزء دسته دوم قرار داده شده اند. لذا اینچنین نیست که ظهور، مشروط به وقوع آنها باشد.


ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: امام زمان (عج)،  مهدویت، 

           

                       تاریخ : سه شنبه 6 خرداد 1393  |  08:08 ق.ظ   |   نویسنده : قاسم عطایی   |    نظرات

ظهور

همان طور که غیبت امام مهدی (علیه السلام) به دو بخش «غیبت صغری» و «غیبت کبری» تقسیم می‌شود و غیبت طولانی حضرت مهدی (علیه السلام) بدون مقدمه چینی یک دوره غیبت کوتاه‏تر آغاز نشد، روایات درباره آخرالزمان و تاریخ پیش از ظهور نیز ترسیم‏کننده یک دوره زمانی مقدماتی، پیش از ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) است که در آن جامعه جهانی برای ظهور و انقلاب جهانی ایشان آماده می‌شود. صاحب نظران به این دوره عنوان «ظهور اصغر» را اختصاص داده‏اند.

این دوره در واقع بخش ابتدایی ظهور است که از ماه رمضان سال ظهور تا ماه محرم را در بر می‌گیرد. علمایی که در روایات علائم الظهور تتبع و تحقیق کرده‏اند، حوادث این چند ماه را به طور مفصل در کتاب‌هایشان (1) آورده‏اند، بنابراین تعریف از فرارسیدن صیحه آسمانی در ماه رمضان تا ماه محرم که حضرت مهدی (علیه السلام) به طور علنی و رسمی‌ظهور می‌کند، دوره ظهور اصغر است و مقارن زمانی که 313 نفر از یاران حضرت مهدی (علیه السلام) از سراسر دنیا به سوی آن حضرت، در مکه می‌آیند و به ایشان ملحق می‌شوند و بین رکن و مقام با ایشان بیعت می‌کنند، ظهور ایشان علنی و کامل می‌شود، این دوره را با عنوان «ظهور اکبر» تعبیر می‌کنند.


ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: امام زمان (عج)،  مهدویت، 

           

                       تاریخ : دوشنبه 5 خرداد 1393  |  08:07 ق.ظ   |   نویسنده : قاسم عطایی   |    نظرات

امام زمان

یكی از پرسش های مهم و البته جذاب، برای بسیاری از افراد این است كه آیا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ازدواج كردند و فرزندانی دارند یا خیر؟

جواب این پرسش نتیجه خاصی ندارد و درد كسی را دوا نمی كند ، اما از نظر كنجكاوی های معمول دوران نوجوانی، برای خیلی از افراد مهم است و دوست دارند بدانند آیا از نظر دینی دلیلی وجود دارد كه ثابت كند امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ازدواج كردند یا خیر و اگر ازدواج كردند ، خانواده ایشان كجا زندگی می كنند و آیا آن ها هم عمری طولانی دارند؟

در این جا, سه احتمال وجود دارد:

.1 اساساً حضرت مهدى(علیه السلام) ازدواج نكرده است.

2. ازدواج انجام گرفته, ولى اولاد ندارد.

3. ازدواج كرده و داراى فرزندانى نیز هست.


ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: امام زمان (عج)،  مهدویت، 

           

                       تاریخ : یکشنبه 4 خرداد 1393  |  08:06 ق.ظ   |   نویسنده : قاسم عطایی   |    نظرات

غیبت

در بحث غیبت، مسأله‌ای كه نیاز به تبیین دارد، چگونگی غیبت است؛ یعنی غیبت امام مهدی علیه السلام به چه شكلی است؟ آیا غیبت حضرت، به صورت ناپیدایی و نامرئی است یا به صورت ناشناسی؟ با توجه به دو مفهومی بودن غیبت، می‌توان در مقام تطبیق و ارزیابی آن دو با قاعده لطف، روش‌های متفاوتی را پیش گرفت؛ زیرا در تعریف نخست، حضرت اصلا در منظر و دیدگاه مردم قرار نمی‌گیرد و حتی حضور جزئی نیز در جامعه ندارد. در تعریف دوم خلاف این مورد ثابت است؛ یعنی امكان ملاقات جزئی برای برخی اولیا و علما وجود ندارد.

البته جای خود باید ثابت شود كه غیبت امام مهدی علیه السلام از كدام یك از این دو قسم می‌باشد. اكنون؛ با صرف نظر از این كه كدام یك از این دیدگاه‌ها به ثواب نزدیك‌تر است (ممكن است كه امام مهدی علیه السلام از هردو قسم غیبت استفاده كند) به ارزیابی و تطبیق غیبت با قاعده لطف می‌پردازیم.

1. ناپیدایی

از برخی احادیث و روایات چنین استنباط می‌شود كه غایب بودن حضرت مهدی علیه السلام به صورت ناپیدایی است. امام صادق علیه السلام فرمود ه است:

تفقد الناس امامهم فیشهد الموسم فیراهم و لایرونه (صدوق، بی‌تا: ج2، ص16)؛

مردم، امام خود را گم كنند. او در موسم حج حاضر باشد و آن‌ها را ببیند و مردم او را نبینند.


ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: امام زمان (عج)،  مهدویت، 

           

                       تاریخ : شنبه 3 خرداد 1393  |  08:04 ق.ظ   |   نویسنده : قاسم عطایی   |    نظرات

امام زمان

مهجور ماندن قرآن و تعالیم آن خطری بود که نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه وآله و سلّم نیز آن را احساس نموده که در سوره فرقان, این نگرانی پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم به خوبی ترسیم شده است. نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نكردن در آن، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نكردن به آن، از مصادیق مهجور كردن قرآن است. حتّى كسى كه قرآن را فرا گیرد ولى آن را كنار گذارد و به آن نگاه نكند و تعهّدى نداشته باشد، او نیز قرآن را مهجور كرده است.


این سخن و این گلایه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم امروز نیز هم چنان ادامه دارد، كه از گروه عظیمى از مسلمانان به پیشگاه خدا شكایت مى‏برد كه این قرآن را به دست فراموشى سپردند، قرآنى كه رمز حیات است و وسیله نجات، قرآنى كه عامل پیروزى و حركت و ترقى است، قرآنى كه مملو از برنامه‏هاى زندگى مى‏باشد، این قرآن را رها ساختند و حتى براى قوانین مدنى و جزائیشان دست گدایى به سوى دیگران دراز كردند.


ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: امام زمان (عج)،  مهدویت، 

           

                       تاریخ : جمعه 2 خرداد 1393  |  08:03 ق.ظ   |   نویسنده : قاسم عطایی   |    نظرات

ظهور


روایات و قرائن مختلف، ثابت کرده است که سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) امام علی (علیه السلام) و دیگر امامان (علیهم السلام) است. البته نباید از نگاه دور داشت که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) به جهت محدودیت ها و موانع تحمیل شده فراوانی، نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند.

از سخنان نورانی معصومان (علیهم السلام) استفاده می شود که تمام محدودیت ها و موانع که تا آن زمان از برپایی حکومتی جامع و جهانی جلوگیری می کرد، از سر راه امام مهدی (علیه السلام) برداشته می شود و آن حضرت، اهداف معصومان را تحقق خواهد بخشید.


انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام) و حكومت وی بر اساس آنچه كه از آیات وروایات بدست می آید یك پدیده منحصر به فرد در تاریخ جهان و بشریت به حساب می آید این حكومت تمام ایده های بشریت را كه به صورت یك دغدغه در طول تاریخ مطرح بوده جامه ی عمل خواهد پوشاند و واژه انسانیت و انسان بودن رادر عمل معنی خواهد نمود و دین را، به عنوان هادی بشر به سوی سعادت در زندگی فردی واجتماعی انسانها، پیاده خواهد نمود و از همه مهمتر عدالت را، كه یكی از آرمانهای دست نیافتنی بشر در طول تاریخ بوده است به طور كامل پیاده خواهد نمود .


ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: امام زمان (عج)،  مهدویت، 

           

                       تاریخ : پنجشنبه 1 خرداد 1393  |  11:02 ق.ظ   |   نویسنده : قاسم عطایی   |    نظرات




کد پرش به بالای صفحه وب