تبلیغات
پایگاه فرهنگ مهدویت-(عظمت غدیر) - نقش انقلاب اسلامی ایران در بیداری جهان اسلام
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحجّة بِنِ الحَسَن، صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلی آبَائِهِ فِی هذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَة، وَلِیّاً وَ حَافِظاً، وَ قَائِداً وَ نَاصِراً، وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً، وَ تُ مَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلاً ، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمین

 

------------------------------------------------------------------------------------  

نقش انقلاب اسلامی ایران در بیداری جهان اسلام


انقلاب اسلامی ایران به عنوان نقطه آغاز خیزش بیداری اسلامی در نیمه دوم قرن بیستم، شروع دوره جدیدی از ظهور اسلام با رویكرد سیاسی را برای جهان اسلام نوید داده و پیروزی برجسته ترین حركت اسلامی در این دوره، سایر حركتهای اسلامی در جهان اسلام را به تكاپو واداشت. ذكر این نكته ضروری است كه میزان تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر همه جوامع اسلامی یكسان و یك نواخت نبوده، بلكه با توجه به اوضاع خاص هر منطقه و نیز قرابت های فكری، فرهنگی و جغرافیایی، درجه تاثیرآن متفاوت بوده است و هر اندازه كه ملت ایران در نیل به اهداف انقلابی خود با ملت های دیگر وجه اشتراك داشته اند، به همان نسبت استقبال از این انقلاب گسترده تر بوده است. 

به طور كلی آنچه كه بر همگان روشن و واضح است، این است كه انقلاب اسلامی ایران تاثیرهای گسترده ای را در ورای مرزهای خود داشته و با توجه به پیروان و هواخواهانی كه پیدا كرد و به عنوان یك نیروی قابل محاسبه توسط دولت های خارجی و همچنین دولتهای منطقه عنوان شده است؛ بدان خاطر كه « انقلاب اسلامی در ایران به دلیل جذابیت شعارها، اهداف، روش ها، محتوا، نتایج و سابقه مشترك دینی و تاریخی و شرایط محیط منطقه و بین المللی، پدیده ای تاثیر گذار در جهان اسلام بود».(1) در مجموع تاثیر آن بر سایرین از گرایش و پذیرش ارزش ها و آرمان های انقلاب تا الگو برداری شیوه ها و روش های اتخاذ شده، از جمله گسترش تظاهرات عمومی علیه نظام های حاكم، در نوسان بوده كه این وضعیت زمینه های تهدید سایرین را فراهم آورده بود كه در این راستا و در ادامه در صددیم تا به بررسی تاثیر گذاری انقلاب در میان كشورهای مختلف پرداخته و برای سهولت اشاره به این بحث، مناطق مورد بررسی را به 5 قسم عمده تقسیم كرده ایم تا در خلال آنها به نقش انقلاب اسلامی ایران در بیداری جهان اسلام بپردازیم. 


1. جنوب شرق آسیا


1. 1. مالزی و اندونزی: 


دركشورهای اندونزی و مالزی به دلیل وجود جامعه كثرت گرای مذهبی، جنبش های احیای اسلام فعال هستند و هم زمان با انقلاب اسلامی، جنبش تجدید حیات اسلام در این منطقه نیز در حال شتاب گرفتن بود(2)و مسلمانان؛ اعم از آنكه در كشورشان اقلیت یا اكثریت بوده اند، نسبت به هویت خود آگاه تر شده بودند. به همین دلیل بر اساس نظر شمار بسیاری از ناظران اسلام معاصر در مالزی و اندونزی، اجماع عمومی بر این است كه انقلاب ایران تاثیر مهمی بر عناصر آشنا به مذهب در این كشورها داشت. 

انقلاب اسلامی ایران برای مسلمانان آنجا بیش از آنكه به عنوان الگویی اجتماعی و قابل تكرار مطرح باشد، به مثابه منبعی الهام بخش تلقی گردید و موجب تجدید توان حركت انقلاب اسلامی در این جوامع شد كه بازتاب انقلاب در این كشورها دارای دو بعد بوده است: از یك سو پیروزی انقلاب اسلامی و انعكاس رسانه ای آن، موجب تقویت احساس هویت مذهبی در میان مسلمانان و نیز تسریع روند تجدید حیات سیاسی اسلام در این جوامع گردید؛ زیرا تلاش جامعه مسلمان ایران در سرنگونی دولت ضد دینی، تاثیر مثبتی بر آنها داشت كه با شكل گیری انقلاب اسلامی در ایران، برخی از ناظران و مفسران رویدادهای اسلامی پیش بینی كردند كه كشورهایی همانند مالزی و اندونزی توانند تبدیل به «ایرانی دیگر» گردند. (3)

از سوی دیگر انقلاب ایران توانایی حكومت های مالزی و اندونزی را در توجیه نظارت و سركوب جنبش های مخالفان اسلام گرا تقویت كرده و آنها نیز برای بی اعتبار ساختن هر گونه مخالفت اسلامی به طرح اتهام هایی، چون اسلام رادیكال، پرداخته و در صدد افزایش تلاش ها در نظارت بر نقش سیاسی آن دسته از نیروهای اسلامی برآمدند كه آنها را برای سیاست دولت زیان بار تلقی می كردند. لذا دولت های این دو كشور تلاش كردند تا آنها را از طریق تلفیق مجموعه ای از گزینش، تهدیدها، افزایش مراسم و سخنرانی های مذهبی، و مراقبت و نظارت بیشتر بر فعالیت های مذهبی مهار كنند. (4)در عین حال سعی كرده اند كه برخوردی محتاطانه با انقلاب اسلامی داشته باشند و بنا به ملاحظات داخلی و خارجی هر چند در مقاطعی نیز ناگزیر از اصلاح و تعدیل مشی خود به نفع مسلمانان شده اند، ولی همواره تلاش كرده اند كه ضمن حفظ روابط رسمی سیاسی با ایران، از طرق مختلف مانع گسترش و تعمیق مفاهیم انقلاب اسلامی در جامعه خویش شوند. 

در این راستا در كشور اندونزی از آن جایی كه مبلغان مسلمان و سازمان های سیاسی همواره خواستار ابراز حمایت دولتمردان خود نسبت به امام و انقلاب بودند، اما دولتمردان علی رغم سكوت ظاهری خود با نگرانی جدی به انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی می نگریستند؛(5) بدان خاطر كه مسلمانان اندونزیایی میان ایران و كشور خود یك سری شباهتهایی را احساس می كردند كه باعث علاقه مندی آنها به انقلاب اسلامی می شد كه از جمله آنها توان به تلاش ایران برای رهایی از سلطه یك ابرقدرت، به كارگیری درآمدهای نفتی برای توسعه كشور و استفاده از اسلام برای رهایی از چنگ كاپیتالیسم و سوسیالیم در سطح ملی و بین المللی اشاره كرد.( 6) 

دولت مالزی نیز علی رغم اینكه در كنار قومیت، برای اسلام در حیات سیاسی این كشور نیز اهمیت قایل است، اما هیچ گاه نگرانی خود را از بروز حركت های اسلامی پنهان نكرده و معمولا رفت و آمد رهبران محلی واسلامی به ایران را زیر نظر داشته و ضمن كنترل روابط دو جانبه، مانع تاثیر سیاسی انقلاب ایران بر مسلمانان كشورش شد؛ زیرا مسلمانان این كشور، با علاقه زیادی حوادث ایران را پیگیری كرده و مجذوب شخصیت امام خمینی شده بودند. (7)

1. 2. فیلیپین: 


كشور فیلیپین با اكثریت جمعیت مسیحی، پس از رهایی از استعمار اسپانیا به تدریج تحت حاكمیت آمریكا درآمد. (8) در كشور فیلیپین مسلمانانی كه به «مورو» معروف هستند، تنها 5% از جمعیت این كشور را تشكیل می دهند. بسیاری از مسلمانان در این كشور، سرنگونی شاه ایران را نمونه ای از غضب الهی دانسته و آن را نشانه ای محتمل برای سرنوشت پادشاه خود دانستند. (9)

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد تاثیر دامنه انقلاب اسلامی در این كشور هستیم، از جمله این كه تشكیل حكومت در ایران باعث بیداری، امید و اعتماد به نفس مسلمانان این كشور شد و در واقع این انقلاب برای آنها توانایی اسلام را در رهبری مردم سركوب شده جهت مقابله با رژیم های فاسد و تحت ستم خارجی آشكار نمود . در این راستا ایران نیز با حمایت از مبارزه جبهه آزادی بخش ملی مورو، گرایش های سیاسی از پیش موجود را قوت دوباره ای بخشیده و خیزش اسلامی را با ایجاد روحیه و حمایت از مبارزات مسلحانه علیه دولت مانیل تشدید كرد و در راستای حمایت از مسلمانان فیلیپین، مبادرت به تحریم صدور نفت به آنجا ورزید. (10)پس از سقوط استبداد «رژیم ماركوس» در سال 1986، روابط طرفین از حالت تیرگی خارج شده و طرفین دارای روابط مبتنی بر صلح و توسعه پایدار شده(11)و در حال حاضر سازمان های فرهنگی ایران نیز به طور وسیعی در آنجا فعال هستند.

پی نوشتها:

1. اسپوزیتو جان ال، انقلاب اسلامی و بازتاب جهانی آن، ترجمه محسن مدیر شانه چی، تهران؛ مركز بازشناسی اسلام و ایران، 244:1382

2. امرائی حمزه، انقلاب اسلامی ایران و جنبش های اسلامی معاصر، تهران ؛ مركز اسناد انقلاب اسلامی، .258:1383

3. اسپوزیتوجان ال، انقلاب اسلامی و بازتاب جهانی آن، ترجمه محسن مدیر شانه چی، تهران؛ مركز بازشناسی اسلام و ایران،.256:1382

4. محمدی محمدی منوچهر، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، :1385 469 و 471

5. راهاجو دوام، جنبش های اسلامی در مالزی و اندونزی، فصلنامه انقلاب اسلامی، سال اول، شماره 2، تابستان :1378 .72

6. محمدی محمدی منوچهر، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،:1385 452 - .453

7. گلی زواره غلامرضا، شناخت كشورهای اسلامی و نواحی مسلمان نشین، قم؛ مركز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، :1380 230 - .231

8. محمدی محمدی منوچهر، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،:1385 483 و 485

9. اسپوزیتوجان ال، انقلاب اسلامی و بازتاب جهانی آن، ترجمه محسن مدیر شانه چی، تهران؛ مركز بازشناسی اسلام و ایران،:1382 .285

10. محمدی محمدی منوچهر، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،:1385 494 و 495

11. ملكوتیان مصطفی، تاثیرات منطقه ای و جهانی انقلاب اسلامی، مجله دانشكده حقوق و علوم سیاسی، شماره 61، :1382 276 – 277




موضوعات مرتبط: امام خمینی (ره)،  بیداری اسلامی،  انقلاب اسلامی، 
برچسب ها: انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی،  

           

                       تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392  |  05:29 ب.ظ   |   نویسنده : قاسم عطایی   |    نظرات




کد پرش به بالای صفحه وب